Sådan skaber du en rolig organisation i tider med kaos

Gode ejere af scale-up virksomheder deler et talent, som de bruger til at skabe ro i travle tider. Dette talent er: forecasting. De har evnen til at træffe de rigtige beslutninger, baseret på hvad markedet og din virksomhed har brug for, nu og i fremtiden. 

Men hvor god er denne forudsigelsesevne under højspænding? Tag en sportstræner som eksempel: For en sportstræner er det enkelt at beslutte før sæsonen, hvad de vil opnå, og på hvilken måde. Men under en kaotisk kamp, hvor alt truer med at gå galt, er det meget sværere. Og som med en sportstræner træffer en iværksætter også regelmæssigt beslutninger under stort pres. 

Det går ikke så godt for os at beslutte og forudsige noget under stress

Desværre er vores hjerne ikke så god til at træffe vigtige beslutninger, når stressniveauet er for højt. Der er forsket meget i dette: Under stress tager man for eksempel flere risici (denne effekt ser i øvrigt ud til at være stærkere hos mænd end hos kvinder) i sine beslutninger. 

Og hvis du har et helt ledelsesteam, der er under stress, og som skal træffe en fælles beslutning … så er der stor sandsynlighed for, at beslutningerne ikke er gennemtænkte (og ofte træffes ud fra en følelse af frygt).

Hvis du træffer en forkert beslutning under stress, tager det ofte tid og penge at rette op på det. Overvej følgende kostbare beslutningsfejl, og hvad det koster at rette op på dem:

  • Ansættelse af den forkerte medarbejder
  • At påtage sig den forkerte kunde, som hele dit team skal arbejde med
  • At sige ja til kundeønsker, som du ikke kan opfylde

Men hvad er egentlig de mest almindelige stressperioder, så du kan forudse dem?

Iværksætterens mest almindelige stressperioder

Det er de såkaldte valleys of death, som du vil møde, når du vokser til din næste vækstfase. De mest almindelige v.o.d.-er:

  • over 8-10 medarbejdere
  • over 25 medarbejdere
  • over 100 medarbejdere

Greiners organisatoriske faser

Hvis din virksomhed går ind i en af disse valleys of deaths, kan du forvente en periode på måneder (år?), hvor der er uorden og kaos. Og beslutninger træffes ad hoc. 

Hvordan undgår man det? Hvordan skaber du fred i disse “vanvittige tider”?

Svaret: Ved at indføre et operativsystem. En succesfuld scale-up kan falde tilbage på et fast system, som alle kan drømme om. Igen kan vi bruge sport som en metafor: Når tingene går galt, kan et godt sportshold altid falde tilbage på faste mønstre/taktikker, som de har trænet hele sæsonen. Og udføre dem uden at tænke. Hvis man ikke har disse faste mønstre, opstår der kaos. Og der bliver truffet forkerte beslutninger.

Vil du også gerne udvikle faste mønstre, som dit team kan falde tilbage på? Så start med det grundlæggende. 

De vigtigste elementer i et operativsystem

Der er masser af operationelle systemer, hvoraf nogle dækker hele virksomheden (Scaling Up eller f.eks. Holacracy), og andre er fokuseret på en enkelt forretningsenhed. 

Hvis du vælger et operativsystem til hele virksomheden (hvilket vi anbefaler), skal du sørge for at standardisere mindstfølgende fire elementer:

  1. Fastsættelse og implementering af prioriteter
  2. Medarbejdere
  3. Møde- og målerytme
  4. Innovation
  1. Prioriteter: Identificer og udarbejd (kvartalsvise) prioriteter. Alle ved til enhver tid, hvad de vigtigste prioriteter er – for virksomheden, for teamet og for den enkelte medarbejder. Du opdeler disse prioriteter i: 
  1. KPI’er med fokus på de regelmæssigt tilbagevendende aktiviteter (“business as usual”). Disse KPI’er bestemmer, hvor sund en proces eller funktion er. 
  2. Vækstprojekter, hvor du arbejder på forretningen. Dette ligger uden for den almindelige daglige drift. Med disse projekter løser du ofte en flaskehals for vækst, som du – når den er løst – ved, vil fremskynde din virksomheds vækst. Naturligvis udmøntes disse prioriteter i konkrete resultater og handlinger, som man investerer i de rigtige medarbejdere.

Hvis du befinder dig midt i en valley of death, for eksempel når virksomheden vokser til mere end 25 medarbejdere, er der ofte ingen klar forskel på business as usual og vækstprojekter. Succesfulde scale-up-virksomheder adskiller dette meget tidligt og giver deres medarbejdere tid og plads til vækstprojekter.

  1. Medarbejdere: Rekruttering, udvælgelse, onboarding og træning af A-spillere. Succesfulde scale-up-virksomheder har et etableret system (vi anbefaler Topgrading og TMA) til at tiltrække – og fastholde – de bedste 10 % af medarbejderne i deres branche. Med andre ord: dine ‘people systems’. Systemets succes afhænger af rolle- og procesklarhed. Når du har en konkret måde at arbejde på for hver rolle og proces, kan du faktisk rekruttere, udvælge og uddanne mere præcist. En god start er at arbejde med Scorecards, som beskriver rollens mission sammen med de tilknyttede kompetencer og forventede resultater. 

Ud over rolle- og procesklarhed er kulturel klarhed (beskrevet med klare kerneværdier) afgørende for dine  people systems. Vi har en klar vision om dette: Scale-ups, der gør deres kerneværdier levende og rekrutterer derefter, vokser hurtigere og vokser sundere. Desuden ser vi, at disse virksomheder har højere engagement og lavere medarbejderudskiftning sammenlignet med andre virksomheder i branchen. Og nej, det er ikke kun vigtigt for Millennials. Medarbejdere i alle generationer enten hægter sig på eller hægter sig af de (u)beskrevne kerneværdier/adfærdsregler i en virksomhed. Og der er ikke noget stærkere budskab fra ledelsesteamet end at udvælge (og dermed også afvise), coache og bedømme folk ud fra disse kerneværdier.

  1. Møde- og målerytme baseret på tilpasning og resultater. Succesfulde scale-up-virksomheder har daglige (minimum ugentlige) møder om prioriteter, flaskehalse og resultatfremskridt. I mange danske [?] virksomheder kan man godt lide “don’t talk but polish”. De synes ofte, at mange møder er spild af tid, for tid er penge, og ved alle ikke, hvad de skal gøre? Men hvis alle præcis ved, hvad de skal gøre, vil der heller ikke være nogen følelse af uorden i din virksomhed. Folk søger naturligt tilpasning og godkendelse og vil vide, om der er ”grønt lys” for alle aktiviteter og resultater. Sammenlign det med sportshold: De vil også have løbende feedback på deres fremskridt og præstationer; det er det, der driver dem.

I bogen Scaling Up diskuteres en ideel møderytme: dagligt, ugentligt, månedligt, kvartalsvist, årligt. Uanset hvilken rytme du vælger: Sørg for at starte i det små, så du kan være sikker på, at dit team kan følge med. Og indskrænk dagsordenen til det væsentlige, så du undgår operationelle diskussioner.

  1. Innovation. Succesfulde scale-ups er på forkant med tingene, når det gælder produktinnovation. De innoverer ikke ad hoc, men har sat det i system. Ja, en innovationsproces, som kan gennemføres selv i virksomheder med under 100 ansatte. Du behøver ikke at være Apple, og du behøver ikke en forsknings- og udviklingsafdeling for at skabe et innovationssystem. Det kan være noget så simpelt som:
  • Hver måned at diskutere, hvor markedet er på vej hen, og reagere på det med Rocks og vækstprojekter.
  • Holde en månedlig innovationsdag, hvor hvert team præsenterer, hvordan deres proces (f.eks. salg eller økonomi) ser ud i fremtiden, og hvordan de fremtidssikrer den.
  • Invitere gæstetalere eller gæstekonsulenter til at præsentere branchens fremtid. Eller fremtiden for en af dine hovedprocesser. Overvej også talere fra en helt anden branche!

Innovation i scale-up-virksomheder med mindre end 25 ansatte ligger ofte hos iværksætteren selv. Hvis virksomheden vokser yderligere, er det hele virksomhedens ansvar. For innovation handler ikke kun om dit produkt: Det handler om alle dine forretningsprocesser.

Konklusion

  • Gode ejere af scale-up-virksomheder har evnen til at forudsige ting. De ved, hvor tingene bevæger sig hen i de kommende år, og hvordan de skal reagere.
  • Denne gave ser ud til at være mindre effektiv under stress. 
  • De største stressmomenter for ejere af en scale-up-virksomhed er valleys of death.
  • I disse valleys of death er der brug for et operativsystem, så dit team kan falde tilbage på faste mønstre.
  • De vigtigste systemer i denne sammenhæng er: Prioriteter, mennesker, målerytme og innovation.

Har din scale-up-virksomhed brug for et operativsystem? Så deltag i vores næste Masterclass Scaling Up. Læs mere om denne masterclass her.