Definering af virksomhedens kerneværdier?

At definere din virksomheds kerneværdier er et af de vigtigste kulturelle opdagelsestrin i Scaling Up-metoden. Ordet siger det hele: Kerneværdier har en plads i kernen – hjertet – af din virksomhed. Sammen med dine kernekompetencer (hvad kan jeg eller besidder jeg som ingen anden) og dit kerneformål (hvorfor gør vi det, vi gør) udgør kerneværdierne din ideologiske kerne. Sportsfolkene blandt os ved, at uden en stærk core (kerne) kan du ikke ramme en bold eller løfte vægten. Jo stærkere din core er, jo bedre er du i form, og jo bedre præsterer du. Dette gælder ikke kun for sportsfolk, men også for din virksomhed. 

“Culture eats strategy for breakfast” – Peter Drucker

Kerneværdierne indtager en særlig plads i denne trekant. De er trods alt det absolutte fundament for din virksomhedskultur. Virksomheder, hvor alle ikke blot kender virksomhedens veldefinerede kerneværdier, men også lever efter dem på daglig basis, er 2-0 foran på den kulturelle scoretavle. Ved at definere kerneværdierne i din virksomhed sikrer du stabilitet, styrke, kontrol og profit. 

I denne blog forklarer vi, hvorfor virksomhedens kerneværdier er så vigtige, hvordan man finder frem til kerneværdierne, hvordan man definerer dem samt hvordan man formulerer værdierne. Vi fortæller dig også, hvordan du kan give liv til kerneværdierne og holde dem levende i virksomheden. Endelig giver vi i hele bloggen om kerneværdier eksempler på, hvordan man kan bruge kerneværdierne i praksis.

Indhold

1. Hvad er en virksomheds kerneværdier?

Kerneværdier er grundlæggende en virksomheds adfærdsregler, og det er sådan, vi gør tingene her. Kerneværdier er en afspejling af den adfærd, der finder sted i virksomheden lige nu. Kerneværdierne er derfor ikke ambitiøse. Hvis der altid er rod på kontoret, kan du ikke løse problemet ved at indføre kerneværdien ordentlighed.

Kerneværdier: Et sæt adfærdsregler
Så mens ordet værdi nogle gange kan føles lidt abstrakt, er kerneværdierne faktisk ret konkrete. De handler jo om adfærd, som man kan se. Hvordan opfører vi os over for hinanden? Og over for vores kunder, vores leverandører? Hvordan behandler vi andre, og hvordan ønsker vi selv at blive behandlet? At overholde kerneværdierne kan nogle gange have ubehagelige konsekvenser på en anden front. For det, som folk ofte ikke er klar over, er, at ordet værdi er en del af kerneværdierne. Så en kerneværdi er virkelig værdifuld. I en virksomhed med en kerneværdi, hvor teamet altid kommer før den enkelte, kan en ekstrem god salgschef, der sælger tonsvis af produkter, men aldrig rækker hånden op, hvis en kollega har brug for hjælp, pludselig få at vide, at hans kontrakt ikke vil blive forlænget. Hvis en af kerneværdierne er, at vi er loyale og ikke leger lege, så kan du blive nødt til at ødelægge en aftale, som du kan blive rig på, fordi du er nødt til at dolke en ny investor i ryggen. Kerneværdier er ikke tomme begreber, som du henviser til, når det passer dig. Kerneværdier er make or break. De er ikke til forhandling. Kerneværdier er grundlæggende et sæt dybt forankrede principper, der fungerer som en målestok for hele din virksomhed, og som du måler alt, hvad du gør som virksomhed, ud fra.

2. Kerneværdier, mission og vision: kerneværdiernes plads i din kerne

Kerneværdier, mission og vision (eller kerneværdier, kerneformål og BHAG fra Scaling Up-metoden) er de tre komponenter, der udgør kernen i din virksomhed. I One Page Strategic Plan (OPSP) er der en grund til, at disse tre står i forgrunden. De udgør virksomhedens næsten statiske, ideologiske identitet. 

Visionen eller BHAG er det større mål: Hvad ønsker vi virkelig at opnå? Core Purpose handler om mening: Hvorfor står vi op om morgenen for vores virksomhed? Hvilken iboende motivation driver os?

Endelig ligger din virksomheds kerneværdier under disse to komponenter. Kerneværdier er stemmen i dit baghoved på dit Core Purpose, og kerneværdier er de veje til dit BHAG, som du ikke vil tage. Kerneværdier beskytter dig mod en eventuel aftale med djævelen, som kan udslette meningen med ét slag. Hvad står vi egentlig for, og hvordan kan jeg se mig selv lige i spejlet sidst på dagen?

Kerneværdier, mission og vision er derfor mejslet i sten. Der bliver skrabet lidt af og til, men der sker aldrig ændringer. Disse elementer ligger til grund for alle de valg, du træffer på lang og kort sigt. Efterhånden som din virksomhed vokser, bliver det stadig vigtigere at holde sammen på din kultur og dine medarbejdere gennem kerneværdier, mission og vision.

3. Fastlæggelse af din virksomheds kerneværdier

Faktisk er sætningen, definerer din virksomheds kerneværdier, ikke helt rigtig. Kerneværdier kan man ikke definere: De findes allerede. Faktisk starter det altid med iværksætteren. Vedkommende starter ud fra en vision, en personlig drøm eller en mulighed man ikke vil gå glip af, en forretning. Først alene, eller nogle gange sammen, starter I jeres startup med masser af energi og gåpåmod. Du arbejder meget hårdt på dine produkter, salg, partnerskaber, administration, du tager ind i mellem på arbejde om søndagen, og før du ved af det, har du ansat din første medarbejder. En bliver til to, to bliver til fire, og voilà: Pludselig er du ikke længere en enkeltmandsvirksomhed, men har en virksomhed. Det er sjældent i denne opstartsperiode, at iværksætteren på egen hånd tænker: “Ved du, hvad det ville være en god idé at bruge tid på? At begynde at definere kerneværdierne for min virksomhed! Jeg har alligevel brug for et sæt adfærdsregler for mig selv.” I en nystartet virksomhed drejer alt sig om iværksætteren. Hans følelser, intuition og hoved styrer næsten automatisk virksomheden. Så virksomhedens kerneværdier er også i fuld kraft på dette tidspunkt. De er bare ikke på papiret, men er iværksætterens ubevidste, automatiske adfærd.

Fastlæggelse af kerneværdier for en scale-up virksomhed
Så man kan altså ikke definere kerneværdierne, de er der fra starten af. I takt med, at din virksomhed bliver større, og der kommer ledere, medarbejdere og teams til, er det på tide, at du definerer dine kerneværdier. På den måde kan du nemt forklare og formidle værdierne til alle, som – hvis alt går godt – allerede er følt og efterlevet af størstedelen af din virksomhed. Kerneværdierne kommer således fra din underbevidsthed og dine automatiske handlinger og udgør et konkret sæt adfærdsregler.

Formulering af kerneværdierne er noget, I gør sammen
Hvis de altid er der, er det sådan, de er på papiret, ikke sandt? Desværre fungerer det ikke på den måde. Da du som virksomhedsejer, ikke længere er alene, er det vigtigt, at du betragter formuleringen af kerneværdierne som en opdagelsesrejse. En opdagelsesrejse, som I tager på sammen. Vi mener ikke, at du har brug for dyre konsulentfirmaer og hundredvis af timers rådgivning for at bestemme og formulere dine kerneværdier. Hos ScaleUp Company arbejder vi ofte sammen med ledelsesteamet i en energisk session for at finde og formulere kerneværdierne. Det er ikke den eneste måde. Du kan også fastsætte kerneværdierne med en anden udvalgt gruppe eller, hvis du faciliterer det godt, endda med hele virksomheden. Budskabet er: Gør det sammen.

Eksempler på øvelser om kerneværdier
Når I har samlet jeres team for at finde frem til jeres kerneværdier, kan I gå i gang med at arbejde sammen. Vi ser ofte, at virksomheder bruger eksempler på kerneværdier som udgangspunkt. Du tager en liste over værdier, hvor ord som professionalisme, proaktivitet og kundevenlighed står på, går igennem dem sammen og ser, om det passer. “Ja, vi er vist professionelle. Skal vi vælge det? Så har vi fire mere tilbage, ikke?” Der er masser af eksempler på kerneværdier, men desværre er de ikke til megen nytte for dig. Hvad gør du så? Vend det på hovedet. Start ikke med en værdi, men med adfærd.

“Begin with the end in mind” 
– the second habit, Steven Covey

Marsøvelsen
Hos ScaleUp Company bruger vi en række metoder og arbejdsformer til at anspore grupper til at komme ind til kernen af den adfærd, der kendetegner deres virksomhed. En af de øvelser, vi altid laver, er “Mars”-øvelsen: Du vil åbne en filial på Mars, fordi du med dit skarpe blik for ekspansion har set, at de grønne mænd desperat har brug for din virksomheds produkter. Men på grund af det overophedede arbejdsmarked på Mars kan du ikke hyre marsmænd til at oprette en virksomhed for dig. Så du er nødt til at sende et hold ud for at få tingene til at køre på den røde ildkugle. Det er lettere sagt end gjort, fordi ingen på dit team taler sproget, og selv marsmændene kan ikke forstå din COO’s flade Københavneraccent. Der er kun én ting at gøre: Du sender det hold, hvis adfærd gør det klart for marsmændene med det samme, hvad din virksomhed gør, og hvad du står for som virksomhed. Ud fra denne observation af adfærd ved den grønne filialchef præcis, hvordan han skal oversætte det til det lokale marked. Og nu det centrale spørgsmål: Hvem vil du sende af sted (og vil du have tilbage på rumfærgen, når butikken er oppe at køre)? Hvem skal til Mars for dig? Hvilke teammedlemmer behøver ikke at sige noget, men viser gennem deres adfærd, hvad din virksomhed står for? Hvem i din virksomhed er personificeringen af din kultur?

Hvis alt går godt, har du nu en liste med navne. Så går du i dialog: Hvorfor denne gruppe personer? Hvilken adfærd udviser personerne på listen, som får dig til at betro dem den ordløse mission? Der dannes en næste liste: En liste over specifikke eksempler på adfærd. Hvor og hos hvem ser vi ellers denne adfærd? Handler vi ud fra det underliggende adfærdsprincip i alle situationer? Og er det virkelig et afgørende punkt? Hvis du skulle vælge mellem at få en million nu og at overholde denne adfærd, ville du så vælge adfærden 100 % af gangene? Hvis du med sikkerhed kan svare bekræftende på disse spørgsmål og som det sidste punktum sætte en etiket på dem, har du en ægte kerneværdi for din virksomhed.

4. Virksomhedens kerneværdier - eksempler

Der er masser af eksempler på kerneværdier. Du googlede en liste på ingen tid. Og i mange virksomheder kan du sandsynligvis finde dem på siden Sådan arbejder vi. Men hvis du har været opmærksom, er vi overbevist om, at det at kopiere dine kerneværdier eller bruge eksempler på andre virksomheders kerneværdier som udgangspunkt kun vil stå i vejen for din egen opdagelsesrejse. Det er ikke for ingenting, at kerneværdierne er grundlaget for din One Page Strategic Plan. De er byggestenene i dit DNA. Det er helt unikt.

Eksempler på unikke kerneværdier
Det faktum, at din virksomheds kerneværdier er grundlaget for dens ideologiske kerne, din virksomhedskultur, betyder ikke, at dine kerneværdier i sig selv skal være unikke. Vi kan forsikre dig om, at alle de kerneværdier, som din virksomhed har, også findes i hundredvis af andre virksomheder. Det er ikke noget stort problem. Det drejer sig ikke om ordet, værdien, men om den adfærd, som kerneværdierne repræsenterer. Og det kan være helt forskellig adfærd for to virksomheder med samme eksempel på en kerneværdi. Vi kan forestille os, at Greenpeace og WWF begge har en kerneværdi i stil med ” Naturen først ” eller noget lignende. Men mens Greenpeace opfylder denne værdi ved at lænke sig fast til olietankere og kaste maling på politikere, går WWF rundt med sin indsamlingsbøsse og laver undervisningspakker til børnehaver. Eksempler på kerneværdier bør søges i adfærd, ikke i ordlister.

Omdefinering af kerneværdier
Derfor tror vi ikke på at tage udgangspunkt i lister over kerneværdier eller eksempler på kerneværdier fra andre virksomheder. Det vi står for, er, at beskrive din virksomheds kerneværdier på din egen unikke måde, som passer til din virksomheds DNA.

Til at begynde med bør du smide listen over kerneværdier i skraldespanden. Tomme udtryk betyder ingenting. Det, du leder efter, er en sætning, et kort afsnit, der lyder godt og afspejler din organisations unikke tone-of-voice. Når man først indser, at der ingen grænser er, bliver det virkelig sjovt. Så kom alligevel i gang med at lave en liste over eksempler på kerneværdier og den kreative formulering, der er unik for den virksomhed, de passer til:

  • Proaktivitet – Be a wolf, not a sheep
  • Samarbejde – Nobody is beyoncé
  • Work hard, play hard – “Work hard, play hard”, det er en vrangforestilling af tøsedrenge, hvis du spørger os. Efter hårdt arbejde fejrer vi succes, som var det i 1999. 
  • Samarbejde – at vinde er noget, vi alle gør sammen
  • Ejerskab – Hos os er det at sige ja, at gøre det
  • Integritet – Honesty is not only the best policy: it’s our policy. We communicate our expectations and how we like to be treated. Integrity is the cornerstone of our behaviour and the beating heart of our product. Profit will never influence our rankings or ratings. 
  • Kundetilfredshed – 😃

Ser du. Der er så mange værdier og så mange eksempler til at beskrive dem. Ord, billeder, emojis: Lav det om til en sang, hvis det føles rigtigt. Din virksomheds kerneværdier er en personificering af din kultur. Den eneste begrænsning, når du skal definere din virksomheds kerneværdier, er dig selv.

5. At arbejde med kerneværdier

Du har været på Mars – med succes – og har skrevet en håndfuld kerneværdier for din virksomhed ned på en sådan måde, at de passer fuldstændig til din virksomheds DNA. Hvordan sikrer du dig, at disse vidunderlige kerneværdier ikke bliver begravet under alle de andre gode planer? Hvordan får du kerneværdierne til virkelig at bevise deres værdi?

Udkast til liste over kerneværdier
Start forsigtigt. Når du har et udkast til en liste over passende formulerede kerneværdier, skal du ikke straks præsentere dem og sætte dem ind i personalehåndbogen. Lad dem simre i et par måneder eller endnu længere. Sæt dem på dagsordenen for ledelsesmødet hver uge, og se, om du på mødet kan se eksempler på adfærd i virksomheden, som understøtter din virksomhedens kerneværdier. Eller nævne den modsatte adfærd, som der straks blev reageret på. Løber du tør for tid hver uge til andre mødepunkter, fordi der er så mange eksempler? Så kan du sandsynligvis highlighte den kerneværdi, du har skrevet med blyant, med en overstregningstusch. Er du løbet tør for eksempler på adfærd efter første uge? Så tag viskelæderet frem, og gå tilbage til tegnebrættet.

Kerneværdierne starter i toppen
En bedre kultur begynder med dig selv. Det gælder i det hele taget for kerneværdierne. Ledelsesteamet er et strålende eksempel i denne henseende. Dødsstødet for din kultur, for troværdigheden af dit ledelsesteam og troværdigheden af dine kerneværdier, er et ledelsesteam, der omgås kerneværdierne i flæng. Adfærd, der er i strid med en af dine kerneværdier, og som ikke bliver rettet, sender et direkte signal til resten af virksomheden og især til dine A-spillere. De kan arbejde hvor som helst, hvorfor skulle de ønske at arbejde for en virksomhed, der ikke står bag sine principper? Så lev op til dem. Overalt og altid, uden undtagelse. Det er som med opdragelse: Vær klar og konsekvent.

Hvis du ikke gør det, forsvinder bevidstheden om, hvad din kultur står for. Kulturen kan vælge sin egen vej, og du kan ikke længere korrigere den, fordi ingen ved, hvad du virkelig står for. Et råddent æble kan meget hurtigt skabe ravage: Det går hurtigere, end man tror. Lader du stadig terroristen i form af den ekstremt dygtige salgschef blive, fordi det kvartal, hvor det skal ske, er ved at komme? Du vil ikke være den første, der kigger sig omkring efter dette kvartal og ikke ser en anden A-spiller længere. De rejste alle, fordi du lod terroristen få sin vilje. Det er altså serious shit, disse kerneværdier.

Kerneværdier i praksis
At omsætte dine kerneværdier til praksis kan omvendt gøres på mange forskellige måder. Det, der er vigtigt, ligesom det er også vigtigt at gennemføre andre dele af Scaling Up-metoden, er, at du finder og fastholder en fast rytme for at omsætte dine kerneværdier i praksis. En liste over eksempler på, hvordan du kan omsætte din virksomheds kerneværdier i praksis:

  1. Henvis altid feedback til medarbejdere, kunder og andre partnere tilbage til dine kerneværdier.
  2. Sæt kerneværdierne på dagsordenen til møder (weekly, quarterly en annual). Få hvert medlem af ledelsen til at fortælle nogle historier om kerneværdiadfærd.
  3. Giv komplimenter baseret på kerneværdier. Bed f.eks. dit team om at komplimentere en kollega eller kunde for en kerneværdi ved at skrive en personlig besked. Det sikrer et boost af energi i dit team eller i dit kundeforhold.
  4. Gør kerneværdierne synlige. På kontoret eller online. Sørg for, at medarbejderne ser de grundlæggende værdier hver dag.
  5. Brug kerneværdierne til at henlede opmærksomheden på din virksomheds bestræbelser på at blive bedre. Du kan f.eks. tage et emne op kvartalsvis, der omhandler en af kerneværdierne.
  6. Brug kerneværdier i din rekruttering og ansættelse. Det første, der fremgår af stillingsopslaget, er virksomhedens kerneværdier. Vi kan forsikre dig om, at det vil spare dig for en masse læsning af CV’er fra folk, der ikke passer til din virksomhed.
  7. Når du giver anerkendelse og belønninger, skal du lade dig lede af kerneværdierne. Belønning kan give et ekstra incitament, og du skaber også nye historier.
  8. Gør kerneværdierne og den viste adfærd til det første punkt på dagsordenen i forbindelse med bedømmelser af præstationer.
  9. I en scale up-virksomhed skal der træffes mange valg hver dag. Sørg for, at du træffer alle valg (både daglige og strategiske) udfra dine kerneværdier. Dette er et af de sværeste, men også et af de vigtigste skridt at tage.

Eksempel på kerneværdier ved rekruttering
For at gøre ovenstående liste lidt mere konkret kan du f.eks. teste kerneværdierne i forbindelse med rekruttering og ansættelse på følgende måde.

Kerneværdi: Intet pis

Adfærd:

  • Vi taber bevidst et slag for at vinde krigen
  • Vi udfordrer hinanden positivt og hjælper hinanden med at holde fokus
  • Vi holder vores løfter
  • Vi laver ikke blabla
  • Vi leger ikke lege

Spørgsmål i en jobsamtale:

  • Har du nogensinde udfordret din leder til at holde fokus? Hvis ja, kan du fortælle om det?
  • Hvornår har du sidst fået at vide, at det, du sagde, var forkert? Og hvordan håndterede du det?
  • Hvornår har du sidst brudt et løfte?
  • Hvornår var sidste gang, du bluffede dig igennem noget?

Kerneværdi: Vi er besat af vores kunder

Adfærd:

  • Vi inddrager vores kunder i vigtige beslutninger
  • Vi foregiver aldrig at være bedrevidende end vores kunder
  • Dårlige anmeldelser er en mulighed for at få en ny ambassadør
  • Vi lover mindre og leverer mere
  • Det langsigtede forhold har altid forrang for en hurtig gevinst

Spørgsmål i en jobsamtale:

  • Hvornår var sidste gang, du har talt med en vred kunde? Hvordan håndterede du det?
  • Hvornår var sidste gang, du virkelig overraskede en kunde? Kan du fortælle os om det?
  • Har du nogensinde bedt en kunde om råd? Hvad skete der så?
  • Hvornår var sidste gang, du mistede en kunde på grund af din adfærd?

Ser du. Når dine kerneværdier og adfærd er veldefineret, er din kultur pludselig meget håndgribelig og kan testes.

6. Kom i gang med kerneværdierne

Forhåbentlig har vi givet dig nok værktøjer i denne blog til selv at begynde at arbejde med kerneværdierne i din virksomhed. Vi ved også, at det kan være rart at få et nyt perspektiv udefra til at hjælpe dig på din opdagelsesrejse.

Scale Up Company tilbyder flere workshops og forløb, der kan hjælpe dig og din organisation med at tage det næste vækstskridt.