De fem vækstfaser i enhver virksomhed

En virksomheds vækstfaser er stort set de samme for alle virksomheder – store som små. I enhver vækstfase kommer der et tidspunkt, hvor de vinger, du havde, pludselig forsvinder som dug for solen. Du arbejder røven ud af bukserne, men det ser ikke ud til at gøre nogen forskel. I stedet for at gå fremad, føler du nogle gange, at du selv går baglæns. Ingen forstår længere, hvor du vil hen, og alt går op og ned. Energien siver ud fra alle sider. Kan du genkende dette? Heldigvis er du ikke alene. Alle iværksættere, hvad enten de kan lide det eller ej, står over for disse vækstfaser. Hver fase har sine egne vokseværk med et crescendo af en Valley of Death (mere om det senere). For bedre at forstå, hvad der sker under den næste vækstspurt, og bedst muligt forberede dig på det, der kommer, kan du bruge vækstfasemodellen. I hver vækstfase giver modellen indsigt i udfordringerne og din skiftende rolle som iværksætter (og i senere faser også som ledelsesteamet).

I denne blog dykker vi ned i vækstfaserne og den vækstmodel, vi godt kan lide og som vi bruger meget: Greiners vækstfasemodel.

Indhold

1. Hvad er Greiners vækstmodel?

En af de vækstfasemodeller, vi bruger meget hos Scale Up Company, er Greiners vækstmodel. Larry Greiners model er en af de mest komplette vækstmodeller. Vækstmodellen består af fem faser. Faserne bestemmes hovedsageligt af antallet af medarbejdere i din virksomhed og den kompleksitet, der stiger med det på alle områder. Jo flere ansatte, jo mere komplekse kommunikations- og informationsstrømme, processer og systemer, og jo vigtigere kultur, lederskab, cash flow og din rolle som iværksætter.

“Jeg ønsker dig mange medarbejdere” – gammelt jødisk ordsprog

2. Greiner-modellens vækstfaser

Faserne i Greiners vækstmodel er hver især kendetegnet ved en væsentlig komponent, som er den største drivkraft for organisatorisk vækst i den pågældende fase. Slutningen af hver fase indvarsles af en “krise”, der – som det er tilfældet for mange – er resultatet af et overdrevent fokus på vækstkomponenten. Virksomheden gør så at sige for meget af det gode. Vækstdriveren i den næste vækstfase er værktøjet til at overvinde krisen. 

Faserne, vækstfaktorerne og kriserne er

  1. Opstartsfasen: Vækst gennem kreativitet, efterfulgt af en ledelseskrise
  2. Rollercoasterfasen: Vækst gennem lederskab efterfulgt af autonomikrise
  3. Ungdomsfasen: Vækst gennem uddelegering, efterfulgt af en ledelseskrise
  4. Scale-up-fasen: Vækst gennem koordinering, efterfulgt af en bureaukratikrise
  5. Flowfasen: Vækst gennem samarbejde, efterfulgt af en konsultationskrise

3. Iværksætteren som flaskehals til næste vækstfase

I hver vækstfase har du som iværksætter brug for forskellige talenter og kompetencer. Kraften i det, der virkede for din virksomhed i én fase, virker pludselig meget mindre i den næste vækstfase. Hvad er det, der foregår? Processen med at udvikle din virksomhed er et spejl. Alt, hvad du investerer i din voksende organisation, bør du også investere i din egen udvikling. På den måde vokser dit iværksætteri i takt med din virksomhed.

Med denne selverkendelse opdager du, at din virksomhed har brug for forskellig energi i slutningen af hver vækstfase. Du står ofte selv i vejen for vækst i slutningen af en sådan fase. For mange iværksættere hjælper det at søge hjælp til denne refleksion og selvudvikling, der er nødvendig for yderligere vækst i din virksomhed. Hjælp findes i alle former og størrelser, det afhænger bare af, hvad der passer til dine behov. Find en sparringspartner i andre virksomhedsejere, eller ansæt en coach til at hjælpe dig gennem de forskellige faser og din personlige udvikling. Ud fra din egen udvikling og med vækstmodellen i bagagen tager du de rigtige skridt i din virksomheds vækstfaser.

4. Valley of Death

I slutningen af enhver vækstspurt løber man som iværksætter uvægerligt ind i den: den velkendte Valley of Death. Mens mange startups går til grunde på grund af manglende investeringer i den første dal, er det i de efterfølgende Valleys of Death især den voksende kompleksitet og de tilhørende smertepunkter, der er risikable faldgruber for scaleup-virksomhedsejere.

Valley of Death har fået sit navn af en grund: Kun 4 % af ALLE virksomheder overlever den første dal. Procentdelen af overlevende i efterfølgende dale falder derefter hurtigt. Kun en ubetydelig procentdel af virksomhederne formår faktisk at nå til tops med en omsætning på 50+ millioner euro. 

Ved at bruge vækstfasemodellen og kende de specifikke farer i Valley of Death, som din virksomhed står over for, kan du forudse udfordringerne og styre din virksomhed mod den næste vækstspurt.

5. Virksomhedens vækstfaser

Vi har allerede kort nævnt dem: vækstfaserne. Nedenfor dykker vi dybere ned i de forskellige faser af din virksomheds vækst.

Vækstfase 1 – Opstartsfasen (færre end 8 ansatte)

Den spæde og spændende begyndelse! I pionerfasen skal du som iværksætter bevise, at din startup er levedygtig. Alt drejer sig om dine kunder. Du gør (næsten) alting selv: Forretningsudvikling, projekter, administration og holder kontoret rent: ikke bullshit, men rent. Den håndfuld medarbejdere, du nu har ansat, har lige så mange kasketter på som dig. Alle ved alt, man skifter hurtigt gear, og energien og kreativiteten flyver om ørerne på én.

Vækstfase 2 – Rollercoasterfasen (8-25 ansatte)

Med omkring otte ansatte og flere muligheder, opgaver og fejl, end man kan håndtere, kommer følelsen af at skulle opbygge en organisation ofte snigende på iværksætteren i denne fase. Du gør det ofte ved siden af, fordi du har travlt nok med andre ting. Men når man løber fra ild til ild, kan man ikke længere undslippe den: Virksomheden kræver processer og systemer. En irriterende bivirkning? Din rolle som kreativ visionær ændres til en rolle som leder. Det er ikke ligefrem derfor du overhovedet begyndte dengang. Så dette er en vanskelig fase for mange iværksættere.

Vækstfase 3 – Ungdomsfasen (25-50 ansatte)

Vejen til voksenlivet er nu banet, men du er der ikke endnu. Som iværksætter overdrager du mere og mere forretning. Der er nu et reelt behov for et ledelsesteam, og lederstillingerne er under udvikling. Hvor fokus tidligere var på omsætning og flere kunder og ordrer, er fokus nu vendt indad. Positionering, medarbejdere, processer og systemer får al opmærksomheden, og omsætning viger for profit. Selv  i denne fase skurer og rumsterer det. Der er altid travlt, omkostningerne stiger, kommunikationen bliver mere kompleks, og roller og marginer er under pres.

Vækstfase 4 – Scale-up-fasen (50-150 ansatte)

Den næste fase handler om stor uddelegering. Ledelse og drift deles op, og som iværksætter overlader du de fleste beslutninger til dit team. Ledelsesteamet er komplet, og processer og systemer er på plads, men skal konstant optimeres og replikeres. Som virksomhed går du nu også ind i krigen om talent: Det er afgørende at tiltrække og udvikle gode folk. Som iværksætter handler det om følgende: Du skal holde op med at administrere og virkelig begynde at lede.

Vækstfase 5 – Flowfase (mere end 150 ansatte)

Den sidste fase i vækstmodellen drejer sig om standardisering. Dette er den optimale fase for vækst. Alt her drejer sig om det ene spørgsmål: “Hvordan gør vi alt, hvad vi gør, skalerbart?” Her er alle virksomhedens øjne er rettet mod fremtiden. Balance er et vigtigt emne. Vækst og innovation skal gå hånd i hånd, og balancen mellem medarbejdere og processer skal også overvåges nøje. Ledere bliver til ledere i denne fase, og pas på: Bliv ved med at være sultne.

6. Hvilket fase af Greiner-modellen befinder din virksomhed sig i?

Vækstfaserne i Greiner-modellen er sikkert en genkendelsens glæde for dig som iværksætter. Og du har en sikker fornemmelse af, hvor du og din virksomhed er, og hvad der står i vejen for den næste spurt.

Ud over at kende farerne og din personlige udvikling, er det vigtigt at fokusere på den rigtige del af Four Decisions Framework (People, Strategy, Execution, Cash) på hvert trin. Denne ramme er en del af scaling up-metoden.

Er du nysgerrig på, hvilken del af Scaling Up der kræver din opmærksomhed for yderligere vækst?